keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Märkien sukellusvarusteiden kuljetus autossa

Harrastuksena laitesukellus vaatii Suomen oloissa käytännössä autoa, jolla varustevuoret saa siirrettyä sukelluspaikoille ja ja taas takaisin kotiin, tallille tai missä kukakin kamppeitaan säilyttää. Märkien releiden kuljetus autossa tuo turhaa kosteusrasitusta auton sisätiloihin. Tässä muutama ratkaisu, jotka ovat yleisesti käytössä.

Aluspuku on toivottavasti kuiva myös sukelluksen jälkeen, joten sitä on turha kastella kotimatkallakaan. Itse olen päätynyt kuljettamaan aluspukua, kerrastoa, villasukkia ja -sormikkaita, lämpöliiviä sekä varakalsareita ja -sukkia Diveriten vedenpitävässä kantosäkissä, johon kuivapuku oli pakattu. Säkki itsessään ei ole kauhean lujaa tekoa, joten jos meinaa kuljettaa tavaroitaan moisella vaativammissa oloissa, tarjolla on myös kestävämpiäkin versioita esim. Varustelekassa.

Sukellusvarusteita Transitissa
Muoviset varustelaatikot sopivat hyvin märillekin varusteille, kuivasäkki taas pitää vaatteet kuivina. Takakulmassa näkyy kosteudenpoistaja.

Lattialle valuva vesi on melko helppo tapaus: mitä kauemmin varusteita malttaa valutella ennen lastaamista autoon, sen vähemmän niissä on tietysti autoon valuvaa vettä. Ja kun kamppeet pakkaa esim. muovilaatikoihin, niin lattia säilyy kuivana ja puvut ynnä muut puhtaina. Isot varustekassit ovat tietysti myös yksi vaihtoehto, mutta itse suosin laatikoita niiden saumattoman pohjan sekä kovan muovin tarjoaman lisäsuojan takia.

Varusteista ilmaan haihtuva kosteus onkin sitten inhottavampi juttu. Auton sisällä oleva kosteus huurruttaa ikkunat ja kylmään vuodenaikaan ikkunat ovat raappauskunnossa sisältäkin. Omassa autossani tavaratilan seinien ja katon vaneroinnit suorastaan helmeilivät kosteudesta alkutalven lauhoilla keleillä. Tuolloin mietin laittavani takatilaan ylimääräisen puhaltimen, jolla kostean ilman saisi puhallettua pihalle ja imettyä ohjaamon puolelta kuivempaa ilmaa tilalle. Onneksi kuitenkin ostin Biltemasta mainion ja edullisen kosteudenpoistajan.

Bilteman kosteudenpoistaja 36373
Bilteman kosteudenpoistaja avattuna.
Kosteudenpoistaja koostuu kaksiosaisesta purkista: vesitiiviistä pohjasta ja harvasta kannesta. Pohjaosassa on muutama tappi, joiden varaan laitetaan kosteutta imevä pussukka. Pussukan sisältö koostuu kalsiumkloridista, ainakin Bilteman käyttöturvallisuustiedotteiden mukaan. Kalsiumkloridipussukan ansiosta ilmassa oleva kosteus siirtyy näppärästi purkkiin, joka tietysti pitää välillä muistaa tyhjentää. Lisäpussukat näyttävät maksavan 7 euroa, jolla täyttöpusseja saa 3 kpl. "Aloituspakkaus" sisältää tuon kipposysteemin ja yhden pussukan, hintaa silläkin oli 7 euroa.

Sukellusvarusteitahan ei sitten lähtökohtaisesti kannata säilyttää autossa, ihan jo kuivumisen ja anastusherkkyydenkin takia. Omista säilytysratkaisuista tulossa juttua jossain vaiheessa...

4 kommenttia:

  1. Kuinkahan hyvin toimisi puhkottu säkillinen http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/muut/kissoille/rainbow-vaaleat-rakeet-kissanhiekka-4-l-n-16-kg/
    Tuohan on tiemmä samaa silicageeliä kuin näissä kosteudenpoistopusukoissa on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kalsiumkloridipussukka tyhjenee pikkuhiljaa toisin kuin silicageeli. Kissanhiekan (vast.) voi välillä kuivattaa, jolloin se kykenee sitomaan taas kosteutta itseensä.

      Pienet silicageelipakkaukset ovat hyviä esim. VA-kameroiden koteloiden sisään sitomaan kosteutta, jolloin linssit eivät huurru kylmässä vedessä.

      Poista
  2. No tota, toi 1.6kg säkillinen maksaa jotain pikkurahoja joten kannattaakohan sitä edes kuivatella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos laittaa autoon säkin kerrallaan, niin ei. Jos taas on askarrellut vaikkapa kamerakoteloon juuri sopivan kokoisia nyyttejä, niin silloin saattaa kannattaakin.

      Ei tuo auton käyttökuluissa ole kovin paha tuo Bilteman boksikaan, ja se ainakin toimii.

      Poista