![]() |
Tuorein hankintani, NLS:n sukellusskootteri. |
Ohjauselektroniikka on piilotettu mustaan koteloon, josta löytyy liittimet ohjelmapäivityksiä varten. Kytkettäessä skootterin akku moottoriin, kuuluu mopon "aivoista" hetken aikaa elektronista piippailua, sen jälkeen ohjauselektroniikka ei muistuttele olemassaolostaan.
Tehonsäätö tapahtuu kierrettävällä kaasukahvalla, yksi vääntö vaihtaa isommalle ja kaksi vääntöä pienemmälle, eli päinvastoin kuin esim. Cudassa. Vaihteisto on räätälöitävissä toiveiden mukaan niin vaihteiden lukumäärän kuin tehoportaiden suhteenkin. Tällä hetkellä vaihteita on 5 ja jokainen pykälä edustaa 20 % maksimitehosta (siis 1-vaihde on 20 % maksimista ja 5-vaihde 100 %). Vaihteiston lisäksi löytyy myös säädettävä potkuri, joten nopeusasettelun suhteen valinnan varaa riittää enemmän kuin hyvin.
![]() |
Lähikuva kaasukahvasta. Vasemmalla näkyvä kirkas ruuvi on varmistin ja "kaasukahva" on tuo uritettu osa. |
Esiteltävässä mallissa on noin 10 senttiä pidempi runkoputki mitä varsinaisissa myyntiin tulevissa malleissa ja "hukkaputken" johdosta lisääntynyt noste on kompensoitu noin neljällä kilolla lyijyä. Samoin E/O-liittimellä toteutettu sähköjen ulosotto ajovalolle on toteutettu pyynnöstäni eikä sitä löydy vakiomallista. Läpivienti sijaitsee peräkartiossa ja ulostuleva jännite on 12 V, muuntajana toimii Mascotin Type 8862, joka lienee aika perusvalinta tämmöisissä sovelluksissa.
![]() |
Mopon sisukalut ylhäältä alaspäin: akku, muuntaja, virtaliittimet, ohjauselektroniikka ja moottori. Etualalla näkyvä "antenni" on E/O-liittimet suojatulppa. |
Akulta tulee 3 johtoa joiden erivärisiin (musta, punainen ja valkea) liittimiin kytketään joko mopon moottori (punainen ja musta) tai akkulaturi (punainen ja valkea). Laturi on tukevan oloinen, alumiinikuorinen ja tuulettimella varustettu malli, jonka maksimilatausvirta on 6 amppeeria. Laturista löytyy oma sulake ja virtakytkin.
![]() |
6 A:n laturi. |
Kaiken kaikkiaan NLS:n sukellusskootteri vaikuttaa hyvin mietityltä ja toteutetulta tuotteelta. Lisätietoja myyntiin tulevista mopoista, aikatauluista yms. voi kysellä Cemo Timucinilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti